Är E-postmarknadsföring snart ett minne blott?

E-postmarknadsföring kan se ut på olika sätt, från direktreklam till nyhetsbrev men gemensamt är att reklamen är adresserad till en viss e-post. Precis som adresserad reklam i fysiska brevlådan. Det är ett billigt sätt att marknadsföra sig på och faktum är att det även är eller i alla fall varit ett mycket effektivt sätt att nå kunder på. Men ju fler företag som skickar e-post ju mer restriktiva blir också mottagaren med vilken e-post man vill ha i sin inkorg. Men med rätt strategi så riskerar inte kunderna att missa erbjudanden såsom Yobetit erbjuder sina besökare. Men kommer vanlig e-postreklam att överleva i framtiden?

Hur bra fungerar egentligen e-postmarknadsföring?

Faktum är att ungefär 85 procent av världens internetanvändare även har minst en e-postadress. I Sverige använder hela 92 procent av internetanvändaren e-post. E-posten är inte heller längre begränsad till datorn idag utan smartphones har gjort det möjligt att ha tillgång till sin e-post hela tiden. Sammantaget gör det att e-postmarknadsföring är billigt, snabbt, lönsamt och dessutom är det lättare att mäta resultat än vanlig reklam i brevlådan. Det går att få ut erbjudanden och nyheter omedelbart istället för att vänta till nästa veckas annonstidning. Så ja, det fungerar.

Har e-postmarknadsföring några nackdelar?

Såklart, det finns nackdelar som med all annan marknadsföring. Idag är det många som använder sig av e-post för att marknadsföra sig och tyvärr så har scams via e-post också ökat. Det leder att fler blir mer restriktiva med vilken e-post de öppnar samt att klicka på länkar. Allt fler är också mer restriktiva med vilken e-post de ens tar emot, många sorterar direkt bort reklam genom filter då det helt enkelt blir för mycket. Det kan precis som med reklam i vanliga brevlådan uppstå irritation om det kommer alldeles för många reklammejl. Därför är det viktigt att verkligen ha en strategi i sin marknadsföring.

Har lagstiftning såsom GDPR dödat möjligheterna till reklam via e-post?

När GDPR kom så blev det lätt panik hos de flesta som arbetar med personuppgifter. Till och med HR-avdelningar började undra om det ens gick att betala ut lön. Nej, GDPR förhindrar inte alls vare sig att du ska kunna marknadsföra dig eller betala ut lön. Enligt GDPR så måste man ha laglig grund för att behandla personuppgifter men enligt EU så är marknadsföring ett legitimt skäl och dessutom är det en intresseavvägning. Det handlar dock om samtycke så om någon protesterar så måste du upphöra med den. Det finns lite andra regler som bör läsas på men generellt så om personen gett dig sina uppgifter kan du skicka e-postreklam om inte personen säger till.

Kommer verkligen e-postmarknadsföring överleva i framtiden?

Det är såklart svårt att säga idag att e-postmarknadsföring kommer finnas om 10 år. Tekniken går framåt och det händer mycket på marknadsföring sidan. Det kommer nya kanaler och en del tror att e-postmarknadsföringen kommer ersättas av andra former av marknadsföring. Andra tror att den bara kommer ändra skepnad. Genom AI kommer personliga erbjudanden tas fram och istället för dagens massutskick så blir reklamen allt mer individbaserad. Så framtidens e-postmarknadsföring är svår att sia om.

Post Navigation