Hur fungerar länkbyggande och hur kan det bidra till din marknadsföring?

Okey, jag ska försöka hålla det så enkelt som möjligt. Dagens digitala marknadsföring är fylld med förkortningar och uttryck som ibland kan vara lite svåra att förstå. Länkbyggande är inte så komplicerat men däremot extremt effektivt om man vill marknadsföra smart. Kort och gott innebär det processen att få andra hemsidor att länka tillbaka till din hemsida. Detta driver inte bara trafik till sidan, utan ökar även dess trovärdighet. Beroende på hur trovärdig din hemsida är, desto bättre synlighet får den i diverse sökmotorer som t.ex. Google. 

När det kommer till länkbyggande finns det rätta sättet och det enkla sättet att gå tillväga. Rätt sätt innebär att förtjäna länkningar till sin egna sida medan det enkla sättet är att köpa dem. Att förtjäna länkningar kan vara svårt och tidskrävande, men är också det sätt man tjänar mest på i längden. Länkar är även olika mycket värda. Låt säga att en stor, välkänd hemsida som t.ex. WWF eller National Geographic länkar till din hemsida – detta är värt otroligt mycket men också svårt att få till. Enklare länkningar är lättare men värda mindre. Köpa länkar kan därför vara frestande men i värsta fall kan de leda till att din hemsida stängs av från olika sökmotorer. Alltså ett stort NEJ.

Att länka rätt

Det finns flera strategier man kan använda sig av om man är ute efter att länka på rätt sätt. För att skapa en trovärdig hemsida är det inte bara utseende och design som spelar roll, utan givetvis även själva innehållet. En hemsida med högkvalitativt, intresseväckande och unikt innehåll är något som många användare gärna delar vidare. Att få människor att hitta och uppmärksamma din sida är steg ett för att lyckas med länkbyggande. Ju fler som delar eller nämner din sida i sociala medier som t.ex. bloggar, desto snabbare ökar sidans popularitet. 

Man kan även bygga s.k. interna länkar. Här använder man sig av keywords (nyckelord) och anchor texts. Keywords – kort och gott de ord som är relevanta för att beskriva innehållet på din hemsida. Ord som du tror internetanvändare skriver in på Google för att hitta information om just det din sida handlar om. Återigen ett smart och enkelt sätt för att se bra resultat för din hemsida på olika sökmotorer. Anchor texts är ofta kortare och mer riktade texter som samarbetar med keywords. Om man kan lyckas väva in dessa på ett snyggt sätt på sin hemsida ger även de bra resultat ur ett SEO-perspektiv.

Att ens hemsida blir uppmärksammad på andra redan populära sidor med hög auktoritet är något av det bästa och mest effektiva sätten att driva trafik till sin sida. Det kan kännas svårt, men tro mig, det är värt besväret.

Post Navigation