SEO-experterna – dagens digitala riddare

SEO eller sökmotoroptimering är något som de flesta företag behöver idag. Låt oss ta ett exempel från spelbranschen. Ett online casino som vill positionera sig rätt i sökningarna när det kommer till en aktuell kampanj ska till exempel väva in sitt nyckelord i en intressant text. Expekt Kampanjkod är företagets viktiga begrepp som spelare kommer att söka på. SEO-experternas råd vore att inkludera nyckelordet i så många publikationer som möjligt och stärka dess betydelse genom att inkludera nyckelordet i olika former av innehåll.

Förkortningen SEO är ett engelskt uttryck som står för ”Search Engine Optimization”. Som det nämndes tidigare har vi svenskar översatt det till sökmotoroptimering. Begreppet handlar om olika tekniker för att få en webbsida och dess innehåll högre placerade på sökmotorer såsom Google, Yahoo och Bing.

SEO har en enorm betydelse och ingen betvivlar idag att den behövs och ska hanteras på rätt sätt. SEO-experterna är specialisterna som ger klara och tydliga riktlinjer om hur en verksamhet ska anpassas bäst i den digitala rymden. De är moderna, kunniga och modiga riddare som positionerar företag och budskap på ett förträffligt sätt. Vilka är SEO-specialisterna och hur blir man en sådan?

Att bli en SEO-expert

En SEO-specialist har bred kunskap och specialkompetens inom online marknadsföring, content (eller digitalt innehåll) sökmotoroptimering och sökmotorannonsering. Webbutveckling inkluderas också, vilket innebär att yrkets korrekta namn vore Inbound Marketing Specialist.

En SEO-expert arbetar ofta i ett team som leds av en marknadskoordinator. Oftast ansvarar varje specialist för ett antal egna kunder som denne känner till väl. Arbetet inkluderar utveckling av både stora och små företag så målet är att förbättra deras synlighet online. 

För att kunna arbeta med SEO krävs det djupa kunskaper inom digital marknadsföring, Google AdWords, online marknadsföring, sökmotoroptimering, och Google Analytics. En del behöver även vara duktiga inom Content marketing, WordPress och Webbdesign samt publicering och portalverktyg.

Idag finns det tyvärr ingen färdigsydd utbildning inom högskola eller universitet som fokuserar just på SEO.

Specialister på marknadsföring har möjlighet att fördjupa sig inom SEO under högskolestudierna. Något som är aktuellt för tillfället är att gå fristående kurser som erbjuds av yrkesskolor eller andra framstående experter inom området. Utbildningen kan variera i längd men oftast handlar det om upp till 1-2 år.

Trender inom SEO

Sökmotoroptimering är som det nämndes tidigare ingen självklar färdighet hos dagens marknadsförare. Tendenserna inom SEO ändras snabbt och det kan kännas svårt att hålla sig ständigt uppdaterad. Följande tre trender känns dock aktuella för tillfället:

  • Sökmotorn och dess algoritmer prioriterar relevant och unikt innehåll till skillnad från tidigare då överoptimerade webbplatser belönades mest och genererade trafik. Googles uppdatering som ledde till den här förändringen skedde redan år 2011 men är aktuell än idag.
  • SEO handlar idag mycket om innehållsmarknadsföring. Relevant, välskrivet och intelligent innehåll har en enorm kraft för att bygga varumärke och prestige. Det leder även till en ständig leadsgenering och konverteringar.
  • Att SEO innehåller allt fler automatiserade delar är ingen nyhet. Smarta verktyg och innehållsoptimering kan skötas automatiskt. Det betyder dock inte att SEO-experternas roll när det kommer till strategi och nytänk har minskat.

Hur SEO kommer att utvecklas i framtiden är något vi bara kan spekulera kring. Sökmotoroptimeringen hänger tätt ihop med branschens allmänna utveckling och de nya kommunikationsvägarna som nätet erbjuder. Ett är dock säkert, dess betydelse och inverkan kommer bara att bli större och mer eftertraktad. 

Post Navigation